Zaświadczenia w sprawach podatkowych


Stosownie do treści art. 306a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa organ podatkowy wydaje zaświadczenia na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie. Zaświadczenie wydaje się, jeżeli:

  1. urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa;
  2. osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego (art. 306a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Zaświadczenie potwierdza stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania (art. 306a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa).

Rodzaje wydawanych zaświadczeń

1. zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości, w tym o wysokości:

  • zaległości podatkowych zbywającego (wymagana pisemna zgoda zbywającego na wydanie zaświadczenia wraz z jego podpisem urzędowo lub notarialnie poświadczonym),
  • zobowiązań spadkodawcy (konieczne przedłożenie potwierdzenia prawa do nabycia spadku - postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku lub notarialne poświadczenie dziedziczenia),

2. zaświadczenie potwierdzające stan posiadania ze wskazaniem informacji o figurowaniu/niefigurowaniu w rejestrach podatkowych,
3. zaświadczenie o wielkości użytków rolnych gospodarstwa rolnego (z uwzględnieniem powierzchni hektarów fizycznych i hektarów przeliczeniowych).

Wymagane dokumenty

1. wniosek o wydanie zaświadczenia zawierający:

a) dane wnioskującego

  • w przypadku osób fizycznych - imię i nazwisko, adres zamieszkania, PESEL, telefon kontaktowy
  • w przypadku osób prawnych - nazwę, siedzibę, NIP, telefon kontaktowy,

b) treść żądania (rodzaj zaświadczenia),
c) miejsce przedłożenia i cel uzyskania zaświadczenia,
d) informację o sposobie odbioru zaświadczenia,
e) podpis wnioskodawcy / pełnomocnika wnioskodawcy,

2. dowód zapłaty opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia,
3. pełnomocnictwo do złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia lub/i odbioru zaświadczenia w  imieniu wnioskodawcy - w przypadku działania przez pełnomocnika - wraz z dowodem zapłaty opłaty skarbowej za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

Miejsce złożenia dokumentów

  • w punkcie kancelaryjnym Urzędu Miejskiego Sulechów, pok. 002,
  • korespondencyjnie na adres: Urząd Miejski Sulechów, Plac Ratuszowy 6, 66-100  Sulechów,
  • elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP na adres: /Gmina_Sulechow/SkrytkaESP albo za pośrednictwem e-Doręczeń na adres: AE:PL 29362-40632-JRGWH-29.

Jednostka odpowiedzialna

  • Referat Podatków, Opłat i Windykacji Należności, pok. 002.

Kontakt telefoniczny: +48 68 385 11 09

Opłaty

Wydanie zaświadczenia w sprawach podatkowych wiąże się z obowiązkiem zapłaty opłaty skarbowej - od każdego egzemplarza, w wysokości:

  • 21 zł – zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości ZAS-W, o wysokości zobowiązań spadkodawcy ZAS-S, za zgodą zbywającego o wysokości zaległości podatkowych zbywającego ZAS-Z, o wysokości zaległości podatkowych podatnika ZAS P,
  • 17 zł - dotyczy wydania zaświadczenia w pozostałych sprawach podatkowych,
  • 17 zł - od dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii - od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury) .

Numer konta bankowego:
Gmina Sulechów
PKO BP S.A. 53 1020 5402 0000 0502 0027 7251

Wpłaty można dokonać:

  • za pośrednictwem bankowości elektronicznej,
  • w opłatomacie Urzędu Miejskiego Sulechów.

Zaświadczenia do spraw socjalnych, stypendialnych, emerytalnych i alimentacyjnych nie podlegają opłacie skarbowej.

Termin i sposób załatwienia

Zaświadczenie w sprawach podatkowych wystawimy bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe,
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.

Tryb odwoławczy

Na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze za pośrednictwem Burmistrza Sulechowa w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

 

 

 

Pliki do pobrania

14‑03‑2025 09:21:37
Dokumenty:
Plik doc przykładowy wniosek o wydanie zaświadczenia w sprawach podatkowych.doc
14‑03‑2025 09:28:04
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/msword
Rozmiar:
41KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf przykładowy wniosek o wydanie zaświadczenia w sprawach podatkowychPDF.pdf
14‑03‑2025 09:30:34
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
123KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Informacja wytworzona przez:
Małgorzata Kluj
email: m.kluj@sulechow.pl tel.:rbodnar
, w dniu:  14‑03‑2025 08:38:53
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Małgorzata Kluj
email: m.kluj@sulechow.pl tel.:rbodnar
, w dniu:  14‑03‑2025 08:38:53
Data ostatniej aktualizacji:
14‑03‑2025 09:32:51
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie