Stosownie do treści art. 306a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa organ podatkowy wydaje zaświadczenia na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie. Zaświadczenie wydaje się, jeżeli:
- urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa;
- osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego (art. 306a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Zaświadczenie potwierdza stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania (art. 306a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa).
Rodzaje wydawanych zaświadczeń
1. zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości, w tym o wysokości:
- zaległości podatkowych zbywającego (wymagana pisemna zgoda zbywającego na wydanie zaświadczenia wraz z jego podpisem urzędowo lub notarialnie poświadczonym),
- zobowiązań spadkodawcy (konieczne przedłożenie potwierdzenia prawa do nabycia spadku - postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku lub notarialne poświadczenie dziedziczenia),
2. zaświadczenie potwierdzające stan posiadania ze wskazaniem informacji o figurowaniu/niefigurowaniu w rejestrach podatkowych,
3. zaświadczenie o wielkości użytków rolnych gospodarstwa rolnego (z uwzględnieniem powierzchni hektarów fizycznych i hektarów przeliczeniowych).
Wymagane dokumenty
1. wniosek o wydanie zaświadczenia zawierający:
a) dane wnioskującego
- w przypadku osób fizycznych - imię i nazwisko, adres zamieszkania, PESEL, telefon kontaktowy
- w przypadku osób prawnych - nazwę, siedzibę, NIP, telefon kontaktowy,
b) treść żądania (rodzaj zaświadczenia),
c) miejsce przedłożenia i cel uzyskania zaświadczenia,
d) informację o sposobie odbioru zaświadczenia,
e) podpis wnioskodawcy / pełnomocnika wnioskodawcy,
2. dowód zapłaty opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia,
3. pełnomocnictwo do złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia lub/i odbioru zaświadczenia w imieniu wnioskodawcy - w przypadku działania przez pełnomocnika - wraz z dowodem zapłaty opłaty skarbowej za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
Miejsce złożenia dokumentów
- w punkcie kancelaryjnym Urzędu Miejskiego Sulechów, pok. 002,
- korespondencyjnie na adres: Urząd Miejski Sulechów, Plac Ratuszowy 6, 66-100 Sulechów,
- elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP na adres: /Gmina_Sulechow/SkrytkaESP albo za pośrednictwem e-Doręczeń na adres: AE:PL 29362-40632-JRGWH-29.
Jednostka odpowiedzialna
- Referat Podatków, Opłat i Windykacji Należności, pok. 002.
Kontakt telefoniczny: +48 68 385 11 09
Opłaty
Wydanie zaświadczenia w sprawach podatkowych wiąże się z obowiązkiem zapłaty opłaty skarbowej - od każdego egzemplarza, w wysokości:
- 21 zł – zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości ZAS-W, o wysokości zobowiązań spadkodawcy ZAS-S, za zgodą zbywającego o wysokości zaległości podatkowych zbywającego ZAS-Z, o wysokości zaległości podatkowych podatnika ZAS P,
- 17 zł - dotyczy wydania zaświadczenia w pozostałych sprawach podatkowych,
- 17 zł - od dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii - od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury) .
Numer konta bankowego:
Gmina Sulechów
PKO BP S.A. 53 1020 5402 0000 0502 0027 7251
Wpłaty można dokonać:
- za pośrednictwem bankowości elektronicznej,
- w opłatomacie Urzędu Miejskiego Sulechów.
Zaświadczenia do spraw socjalnych, stypendialnych, emerytalnych i alimentacyjnych nie podlegają opłacie skarbowej.
Termin i sposób załatwienia
Zaświadczenie w sprawach podatkowych wystawimy bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe,
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.
Tryb odwoławczy
Na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze za pośrednictwem Burmistrza Sulechowa w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.