Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych – osoby fizyczne
Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych w formie odroczenia terminu płatności podatku, rozłożenia zapłaty podatku na raty, odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek określonych w decyzji o której mowa w art. 53a ustawy Ordynacja podatkowa, umorzenia zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę mogą być udzielane jedynie na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.
Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań, o których mowa powyżej winien w swej treści zawierać (druk do pobrania nr 1 - przykładowy wniosek o ulgę):
- wskazanie o jaką ulgę ubiega się wnioskodawca,
- przesłanki przemawiające za ważnym interesem wnioskodawcy lub interesem publicznym.
Do wniosku powinny być dołączone:
1. w przypadku osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami:
- informacja o sytuacji majątkowej i rodzinnej osoby ubiegającej się o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych (druk do pobrania nr 2). Wydatki i dochody możliwe do udokumentowania należy potwierdzić stosowną dokumentacją (np. zaświadczenia o zarobkach, odcinki renty lub emerytury, decyzje o przyznanym zasiłku, rachunki, faktury itp. dotyczące podatnika i członków jego rodziny),
- inne istotne dla strony dokumenty potwierdzające ważny interes podatnika lub ważny interes publiczny,
2. w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą rolniczą lub w rybołówstwie:
- informacja o sytuacji majątkowej i rodzinnej osoby ubiegającej się o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych (druk do pobrania nr 2). Wydatki i dochody możliwe do udokumentowania należy potwierdzić stosowną dokumentacją (np. zaświadczenia o zarobkach, odcinki renty lub emerytury, decyzje o przyznanym zasiłku, rachunki, faktury itp. dotyczące podatnika i członków jego rodziny),
- wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie, jakie otrzymał w okresie 3 minionych lat, albo oświadczenia o wielkości otrzymanej pomocy lub o nie otrzymaniu pomocy de minimis, w tym w tym okresie,
- informacje określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się opomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. poz. 312 i 1704, Dz. U. z 2016 r. poz. 238, Dz. U. z 2020 r, poz. 1338),
- inne dokumenty potwierdzające ważny interes podatnika lub ważny interes publiczny,
3. w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą:
- informacja o sytuacji majątkowej i rodzinnej osoby ubiegającej się o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych (druk do pobrania nr 2). Wydatki i dochody możliwe do udokumentowania należy potwierdzić stosowną dokumentacją (np. zaświadczenia o zarobkach, odcinki renty lub emerytury, decyzje o przyznanym zasiłku, rachunki, faktury itp. dotyczące podatnika i członków jego rodziny),
- informacje określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 r. poz. 40),
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, przyznanej w ciągu minionych 3 lat albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
- sprawozdanie finansowe za ostatni zakończony rok kalendarzowy/obrachunkowy, sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości oraz rozliczenie finansowe za okres od początku roku do dnia, w którym podatnik składa wniosek o udzielenie ulgi,
- inne dokumenty potwierdzające ważny interes podatnika lub ważny interes publiczny.